top of page

Varför ska jag träna i sommar?

Nu laddar vi alla för en lång och varm sommar. En sommar som förmodligen innehåller både vila och återhämtning, god mat och dryck, glass och grillmiddagar och ett och annat glas vin.

Självklart ska vi njuta av vår semester och allt vad det innebär. Men bara för att vi är lediga från jobbet behöver inte det betyda att vi ska vara lediga från allt. Vi behöver absolut vila mellan varven, men en hel sommar är väl länge. Att ge sig själv förutsättningar för träning och rörelse under sommaren kan vara det finaste man kan ge sig själv. Då kommer hösten inte att starta lika tufft, utan du kan liksom glida in i träningshösten utan särskilt stor ansträngning.



 

Med regelbunden träning hålls motivationen uppe!


Hur gött vore det inte att vara förberedd?

Genom att hålla i träningen kommer motivationen att hålla sig på en bra nivå. Det är aldrig roligt när man på hösten försöker kicka igång motivationen till träningen. Då kan det mycket väl vara så att du istället tvingar dig, för att du känner att du måste. Det gillar inte motivationen. Den vill att det ska vara kul och givande. Den vill hoppa av lycka, inte ligga utslagen efter femton minuter på ett pass.


Problemet med motivationen är vår hjärna. Den tenderar nämligen att bli lite lat om vi inte sysselsätter den med något. Detta är en av anledningarna till varför det är så viktigt att hålla i sin träning och fysiska aktivitet. Ännu viktigare, och ytterligare en pusselbit, kan vara att faktiskt sätta upp ett tydligt träningsmål för sommaren med ett tydligt syfte så att hjärnan är med på vad det är som ska göras. Ett mål som är nåbara fast ändå tillräckligt långt borta så att du behöver göra en ansträngning för att nå det och som är tillräckligt attraktivt för att det ska vara värt ansträngningen. Vad ditt mål är kan bara du själv bestämma.


Hur mycket måste jag röra på mig då?


Det här har vi varit inne på i tidigare blogginlägg.

Semestern till trots så rekommenderar WHO att vi vuxna friska individer rör på oss mellan 150-300 minuter på en lätt pulshöjande nivå. Detta är cirka 22-45 minuter/dag. Dessutom bör vi träna högintensivt i 75-150 minuter i veckan vilket motsvarar 11-22 minuter/dag. Det borde vi hinna och orka med när vi har semester och är lediga. Det kan krävas planering för att det ska funka. Men procentuellt sett av din dag är 11-45 minuter inte svårt att få ihop när man tänker på det på det sättet.


Kom ihåg att all rörelse räknas. Om vi rör oss mer och sitter mindre kommer vi att må bättre, sova bättre och fungera bättre.


5 enkla tips för att hålla i träningen i sommar

Så hur ska vi nu göra för att hålla i träningen i sommar.

Här följer fem enkla tips att testa

  1. Boka passen med en kompis

  2. Planera din träning vecka för vecka

  3. Få din träning gjord redan på morgonen

  4. Tänk good enought, det kan räcka med 20-30 minuter

  5. Är du på semester, ta hjälp av sociala medier, inspireras av andra eller kolla i wondr-appen.

Lycka till och nu kör vi! Mot en härlig solig sommar med mycket träning och lika mycket vila.

För fler tips och idéer kam ni följa oss på sociala medier

https://www.instagram.com/ladiesplaceskara/#

https://www.facebook.com/ladiesplaceiskara/




78 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page