top of page

Vad får hälsa kosta?



Det är mycket prat om ohälsa. Psykisk ohälsa, övervikt och fetma, stress och känsla av att inte räcka till. Sjukvården får ta hand om patienter, men har långa köer, och väntetiderna skapar frustration från alla sidor.

Så vad kan vi göra för att undvika att hamna i dessa köer? Vad kan vi själva göra för att förebygga ohälsa?

Jag möter många som verkligen vill göra något åt sin hälsa, men är inte riktigt där att det får kosta den tid och det engagemang som krävs. Eller för den delen kronorna det kostar.


Så vad kostar det att förebygga ohälsa och vad kostar det att ha kvar vanor som inte främjar hälsa?


Låt oss ta några exempel.


Psykisk ohälsa är ju svårt att sätta pris på, men ofta hamnar vi ju i sjukskrivningar som tär på ekonomin. Vi måste också lägga ner energi för att få sjukvård och Försäkringskassa att förstå och ta oss på allvar. För att inte tala om kostnader för mediciner.

Vad forskning tydligt har visat, är att fysisk aktivitet är väl så effektivt mot depressioner som antidepressiva mediciner. WHO har gått ut med nya rekommendationer för att förebygga ohälsa.


"Regelbunden fysisk aktivitet Alla vuxna bör vara fysiskt aktiva under veckan, både vardagar och helger.

  • Minskat stillasittande Vuxna bör begränsa den tid som de tillbringar med att sitta stilla. Långa perioder av stillasittande bör brytas av och ersättas med någon form av fysisk aktivitet.

  • Pulshöjande fysisk aktivitet i minst 150 – 300 minuter per vecka Vuxna bör varje vecka vara fysiskt aktiva på måttlig intensitet i minst 150–300 minuter eller minst 75–150 minuter av fysisk aktivitet på hög intensitet, eller en likvärdig kombination av måttlig och hög intensitet. Fysisk aktivitet på måttlig intensitet ger en ökad puls och andning, medan hög intensitet ger en markant ökning av puls och andning.

  • Mer fysisk aktivitet

    • Ytterligare hälsoeffekter kan uppnås med ökad mängd fysisk aktivitet. Per vecka gäller det alltså än 300 minuter på måttlig intensitet, eller mer än 150 minuter av fysisk aktivitet på hög intensitet, eller en likvärdig kombination av måttlig- och högintensiv aktivitet i veckan.

    • Ökad mängd fysisk aktivitet på måttlig och hög intensitet minskar även de negativa hälsoeffekterna av långvarigt stillasittande.

  • Muskelstärkande fysisk aktivitet minst två dagar i veckan Vuxna bör också ägna sig åt muskelstärkande aktiviteter på måttlig eller hög intensitet under minst två dagar i veckan. Aktiviteterna bör involvera kroppens alla större muskelgrupper.

Lite fysisk aktivitet är bättre än inget, skapa möjligheter i vardagen för rörelse.

Fysisk aktivitet främjar hälsan, även om man inte uppfyller rekommendationerna. Riskerna med att vara fysiskt aktiv bedöms som små och uppvägs av fördelarna."

Citat Folkhälsomyndigheten

Hur ser din vardag ut i relation till dessa rekomendationer?


Övervikt och fetma kostar ju inte samhället något och inte oss heller. Eller?

Vad är det som skapar övervikten? Den största boven i dramat är våra matvanor. Vi äter stora portioner och hemfaller kanske lite för lätt till snabbmat och "fredagsmys" (kanske fler dagar än fredagar).

De stora portionerna innebär att kvittot från mataffären blir längre och får lite större siffror än önskvärt. Snabbmaten kostar betydligt mycket mer än att laga maten själv. Det där lilla extra vi köper på väg ut från affären eller för att vi är sugna, räknar vi sällan med i våra utgifter.

Till exempel: en läsk/dricka ca 20 kr (beroende på var vi köper den), en chokladkaka ca 15 kr (för en liten), en meny på en hamburgerkedja ca 80-90 kr, en pizza ca 100 kr... osv.

Ska vi för skojs skull räkna på en månad med lite av varje:

4 drickor, 2 chokladkakor, en pizza och en hamburgermeny. (Låter det mycket eller lite för dig?) Detta kostar 300 kr per månad, eller ca 10 kr om dagen.

Kanske ser det ut så här:

2 drickor i veckan, två chokladkakor (eller liknande) i veckan, två pizzor i månaden samt tre snabbmats inköp på tex hamburgerkedja. Detta blir då 750 kr per månad eller 25 kr per dag. För skräp som främjar ohälsa och övervikt. Vi lägger inte på någon alkohol här...


Fundera hur många av dessa saker som hamnar hos dig varje månad? Blir det mer eller mindre än ovan? Tänk på dina matinköp också, är det något som du köper som du skulle kunna välja bort/välja annat?


Enligt konsumentverkets uträkningar är normen:


Matkostnader för unga och vuxna | 18 – 74 år

Kostnad per månad 18–30 år 31–60 år 61–74 år

All mat lagas hemma 3040 2 860 2 570

All mat lagas hemma utom lunch vardagar 2 350 2 210 1 980


Så hur ser det ut för dig?



Så vad kostar det att förebygga ohälsan? Ja, det beror ju på hur mycket du vill lägga ner, vad du behöver hjälp med, men främst hur viktigt det är för dig att må bra.


Hos oss på Ladies Place kan det se ut så här:

För 13 kronor per dag har du ett gymkort i ett år. Hur mycket träning som helst, fri användning av massagestol och massa skratt.


Behöver du mer hjälp och pepp på vägen?

För 26 kronor om dagen får du ett For Me avtal i ett år. Fri träning och en coach som finns med dig ett helt år, samt pepp och stöd från en sluten grupp..

För 80 kr om dagen får du ett Weigt Ttrainer-avtal som gäller tre månader. Fri träning, PT-pass två gånger i veckan i en lite grupp samt pepp från PTn när du behöver.


Kan det vara värt det?



197 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page