top of page

All rörelse räknas!




“Att vara fysiskt aktiv intresserar mig inte." Jag gör hellre annat på min fritid”

Känner du igen dig i citatet? Forskning visar att 40% av europas invånare tycker precis så. Det finns studier som visar att 15% av människor med eller i riskzon för välfärdssjukdomar i stort sett aldrig motionerar. En del ger bara upp, andra ser inte kopplingen mellan hälsa och motion. En del tycker till och med att de inte är tillräckligt tränade för att börja träna eller inte har tid. VA?

Man måste inte vara tränad för att börja, man måste börja för att bli tränad.


På grund av digitaliseringen har vårt rörelsemönster förändrats radikalt det senaste åren. Vi sitter allt oftare i skola och yrkesliv till följd av digitaliseringen. Vi har dessutom blivit väldigt duktiga på att skaffa oss fordon som hjälper oss att ta oss fram mellan olika saker utan att behöva anstränga oss alls. Idag är många färdmedel batteridrivna och vi behöver inte göra mycket för att ta oss från punkt A till B.

Hjälper vi eller stjälper vi oss själva?


Fysisk aktivitet främjar vår hälsa på ett positivt sätt och ökar vårt välbefinnande. Att använda fysisk aktivitet enskilt eller tillsammans med en sund kostvana kan motverka och förebygga våra välfärdssjukdomar såsom diabetes typ 2, övervikt och fetma, metabola syndromet, hjärt- och kärlsjukdomar och vissa cancerformer. Även en del psykisk ohälsa skulle kunna förebyggas, till viss del med fysisk aktivitet. Enstaka pass med fysisk aktivitet på en måttlig intensitet kan ge omedelbara effekter som sänkt blodtryck och blodsocker, minskad oro, samt förbättrad sömn och kognitiv funktion.

Därför känns det märkligt att det måste finnas rekommendationer på hur mycket vi ska röra på oss, eller hur?


Visste ni att vuxna rekommenderas att vara fysiskt aktiv alla dagar i veckan. Vi ska bryta stillasittande med någon form av fysisk aktivitet. 150-300 minuter i veckan ska vi träna så att pulsen höjs. Vi kan välja att byta ut dessa minuter mot 75-150 minuter högintensiv träning (om man nu vill spara tid). Styrketräning två gånger i veckan där vi involverar våra stora muskelgrupper är en ytterligare boost för kroppen.

Ju mer du tränar och rör på dig desto bättre blir din fysiska form och detta i sig kommer att minska de negativa hälsoeffekterna av att sitta still för mycket.



Tänk på att lite fysisk aktivitet är bättre än ingen aktivitet alls. Försök skapa dig möjligheter för att vara aktiv i sin vardag som att till exempel använda trappor istället för hiss, cykla till jobbet, parkera bilen en bit bort, ta en lunchpromenad. Det finns inga risker med att vara fysisk aktiv. Bara en massa fördelar.


 

Ge dig själv tid till träning och rörelse trots ett ganska fullt schema. Att investera i sig själv är det finaste man kan göra.





Underskatta aldrig effekten av att vara i rörelse i din vardag. Att ta trapporna kan göra underverk för kropp och själ.

160 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page